Tuesday 1 September 2015

SULIT SELULIT??



Assalammualaikum...

Rasenya lama dh tak berkongsi entri...sibuk ngan anak2 yang makin membesar ni....makin mereka dewasa semakin mencabarlah tugasan kita ni sebagai parents....Ya Allah memang tak terkejar rasenya...lagi yang kerja makan gaji macam Ida nie....huhu..
ok..entri kali ini nak cerita pasal selulit.....korang ada tak?? Mesti adakan...Yang dah kahwin atau yang blom pasti ada...Jangan bohong!!!....mesti tengok pon takut...Serammm kann..


Hampir 80% wanita di dunia punyai selulit di bahagian badan mereka seperti kat bahagian perut, belakang badan dan peha. Sesiapa saje samada orang itu kurus atau gemuk, lelaki atau wanita ..bukan setakat kaum wanita saje ea yang "diserang"...


Pada yang tak tahu..Selulit adalah gumpalan lemak yang terdapat di bawah kulit. Sel sel lemak ini akan menarik tisu-tisu di bawah kulit dan menyebabkan teskstur kulit kita menjadi seperti menggerutu. Biasanya selulit berlaku pada usia antara 25 hingga 35 tahun dan ia akan menjadi lebih banyak apabila umur semakin meningkat.




Selulit juga dikaitkan dengan pertambahan berat badan dan fungsi metabolik seperti, banyak makan, tidak bersenam, hormon tiroid yang tidak aktif dan juge alahan pada makananPertambahan berat pada bahagian bawah tubuh juge disebabkan oleh kelemahan kitaran darah kita. Masalah kitaran darah sangat biasa di kalangan wanita dan ditandai dengan rasa sejuk tangan dan sejuk kaki. Ia terjadi kerana merokok, keturunan, tekanan dan pengambilan kaffein yang berlebihan..


Sistem pengaliran dari pembuluh darah dan sistem limfa yang tidak elok juge salah satu punca. Biasanya keadaan ini terjadi kerana masalah sembab air. Kaki dan buku lali yang bengkak terutamanya ketika panas atau selepas berdiri adalah simptom biasa sembab air. Ia terjadi kerana sistem penyaliran pembuluh darah atau limfa yang lemah atau bengkak (varicose veins), masalah pembuluh darah yang lemah yang diwarisi, sistem limfa rosak atau penyakit yang menyebabkan saluran limfa halus, kelemahan sistem limfa yang diwarisi atau tekanan.


Pada yang suka makan makanan berkalori..haah kenalah berhati-hati. nak-nak yang suka ambil secara berlebihan sebabnya nilah punca penyebab utama pembentukan selulit.




Dua sebab selulit terjadi pada wanita

- Wanita menyimpan lemak pada bahagian bawah badan, kaki, perut dan punggung
- Wanita lebih kerap mengalami masalah kitaran dan sembap air (fluid retention)


Apa yang Anda perlu dan patut tahu!!!

Di sesetengah bahagian selulit terbentuk, ia seakan ‘tersumbat’ (blockage). Misalnya di kawasan pinggul. Senaman mampu memberi impak kecil untuk menyingkirkan lebihan lemak itu. Diet pula membuat berat badan seseorang susut tetapi tidak untuk bahagian tersumbat itu.
Susut berat badan membuatkan pipi kelihatan cengkung, payudara mengendur dan bahagian atas tubuh seakan mengecil tetapi bahagian pinggul masih kekal begitu. ia penanda bermulanya ‘lingkaran sebab akibat’ (vicious cycle).

"Lingkaran sebab akibat" ataupun vicious cycle bermaksud, kerana merasa tiada perubahan, wanita kembali makan mengikut sesuka hati dan berat mereka bertambah berganda berbanding sebelum berdiet. Cubaan menurunkan berat badan yang bersifat ‘on-again’ dan ‘off-again’ sebenarnya meningkatkan lagi beratnya. Penambahan berat menyebabkan risiko terhadap penyakit kardiovaskular terjadi, tekanan darah tinggi, sakit jantung dan diabetes.


Taburan lemak pada tubuh perempuan dan lelaki juga berbeza-beza ea. Secara purata, perempuan lebih banyak lemak dan ia ditunjukkan menerusi “gynoid pattern collection”, iaitu tertumpu di paha, punggung, pinggul dan dada. Lelaki pula, lemak terbentuk di “android pattern collection” yang tertumpu di perut dan dada.


Kaedah sedut lemak mungkin prosedur kecantikan paling popular selepas botox. Walaupun diakui boleh mengecilkan, merampingkan dan membetulkan masalah kontor tubuh di perut, dalam dan luar paha (saddle bags), lengan, pinggang NAMUN ia dianggap oleh beberapa pihak sebagai bukan rawatan terbaik untuk selulit...

Kalori yang bertukar menjadi lemak dan berada dalam lapisan dalam kulit sukar tidak boleh dibuang sepenuhnya menerusi pembedahan. Sedut lemak juga menelan belanja yang sangat besar dan ia hanya untuk mereka yang sihat. Yang tak sihat atau sakit dan banyak lemak pulak per citer????..Bagaimanapun, jika anda mahu cantik, sanggup berbelanja besar dan mahu mencuba, tepuk dada tanya diri...Berani kah!!!


Alhamdulilah, Ida bersyukur bertemu jodoh dengan Premium Beautiful.. dialah teman sejati Ida setakat ni, tiada gantinya..tak perlu nak pi spa sedut lemak..pakai jek dah terbakar lemak-lemak tu hahaha!!!..tak sempat nk berkampung kat dalam...huhuhu....
Ida pulak memang tak sempat nk pi gim atau wat senaman cam berjogging so pakai Premium Beautiful ni memang sangat membantu Ida dalam menguruskan diri, tempat kerja, rumahtangga, anak-anak yang  6 orang tu hahaha..

Nantikan entri Ida akan datang ea..


Pada yang ingin mendapatkan Premium Beautiful boleh hubungi Ida....




IDA EZMAN

0167112162


No comments:

Post a Comment